
STÁDIA POJETÍ VÝVOJE OSOBNOSTI - JÁ VE VĚKU....
BATOLECÍM - JSEM TO, CO MOHU SVOBODNĚ DĚLATPŘEDŠKOLNÍM - JSEM TO, CO ČINÍMŠKOLNÍM - JSEM TO, CO DOVEDUDOSPÍVÁNÍ - JSEM TO, ČEMU VĚŘÍMMLADŠÍ DOSPĚLOSTI - JSEM TO, CO MNE BAVÍ A TO CO MILUJISTŘEDNÍHO VĚKU - JSEM TO, CO MOHU NABÍDNOUT A TO CO POSKYTUJIZRALOSTI - JSEM TO, CO PO MNE ZŮSTANEERIKSON
TVOŘIVÁ MATEŘSKÁ ŠKOLA
Konfucius řekl:
Co slyším, to zapomenu.
Co vidím, si pamatuji.
Co si vyzkouším, tomu rozumím."
Člověk si zapamatuje:
10% informací, které slyší,20% informací, které vidí,50% informací, které slyší a vidí,a 80% z toho, co si sám vyzkouší.

"VŠECHNO CO POTŘEBUJI ZNÁT, JSEM SE NAUČIL V MATEŘSKÉ ŠKOLE"
Specifika i důležitost předškolního vzdělávání z hlediska socializace dítěte a jeho významu pro celý život.
O všechno se rozděl.
Hraj fér.
Nikoho nebij.
Vracej věci tam, kde jsi je našel.
Uklízej po sobě.
Neber si nic, co ti nepatří.
Když někomu ublížíš, řekni - promiň.
Před jídlem si umyj ruce.
Splachuj.
Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře.
Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.
Každý den odpoledne si zdřímni.
Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni se někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.
Robert Fulghum
Děti nás napodobují.
My - rodiče - jsme pro ně největším vzorem.
Děti vstřebávají vše, co před nimi děláme nebo říkáme. A čím více se to opakuje, tím větší to má šanci v dětech zakořenit.
Tak, jak se chováme my, tak se chovají i naše děti.
To co říkáme my, budou říkat i ony.
Jsou naším zrcadlem.
Mysleme na to celé jejich dětství.
J. Bednářová - pedagog
20 VZKAZŮ DÍTĚTE RODIČŮM
Většina rodičů se domnívá, že přesně ví, co si jejich děti myslí. Dobří rodiče chtějí pro své děti jen to nejlepší a myslí si, že dobře vědí, co to "nejlepší" je. Výchova je složitý proces a jeho důležitou součástí je umění vzájemně si naslouchat a respektovat se.
1 Nerozmazlujte mě - Vím dobře, že bych neměl dostat všechno, oč si řeknu, já vás jen zkouším.
2 Nebojte se být přísní a pevní - Mám to raději, cítím se tak bezpečnější.
3 Nedovolte, abych si vytvořil špatné návyky - Musím spoléhat na vás, že je včas odhalíte.
4 Nedělejte ze mne menšího, než jsem - Nutí mě to, abych se nesmyslně choval jako velký.
5 Nehubujte, nenadávejte a nedomlouvejte mi na veřejnosti - Daleko víc na mne zapůsobí, když se mnou promluvíte v klidu a soukromí.
6 Nevnucujte mi, že mé chyby jsou těžké hříchy - Nabourává to můj smysl pro hodnoty.
7 Nenechte se příliš vyvést z míry, když řeknu, že vás nemám rád -Nejste to vy, koho nenávidím, ale vaše moc, která mne ohrožuje.
8 Nechraňte mě před všemi důsledky mého jednání - Potřebuji se někdy naučit snášet obtíže a bolest.
9 Nevěnujte přehnanou pozornost mým drobným poraněním a bolístkám - Dokážu se s nimi vyrovnat.
10 Nesekýrujte mě - Musel bych se bránit tím, že budu "hluchý" a budu dělat "mrtvého brouka".
11 Nedávejte ukvapené sliby - Pamatujte si, že se cítím mizerně, když se sliby nedodržují.
12 Nezapomínejte, že se nedokážu vždycky vyjádřit tak, jak bych chtěl - Nejsem proto někdy zcela přesný a nebývá mi rozumět.
13 Nepokoušejte nadměrně mou poctivost - Dostanu strach a pak lžu.
14 Nebuďte nedůslední - To mě úplně mate.
15 Neříkejte mi, že mě nemáte rádi - I když někdy dělám příšerné věci.
16 Neříkejte, že mé obavy a strach jsou hlouposti - Pro mě jsou hrozivě skutečné, hodně pro mě znamená, že se mi snažíte porozumět.
17 Nesnažte se mi namluvit, že jste dokonalí a bezchybní - Hrozně mě šokuje, když zjistím, že to tak není.
18 Nikdy si nemyslete, že je pod vaši důstojnost se mi omluvit - Po upřímné omluvě se můj vztah k vám stává ještě vřelejším.
19 Nezapomínejte, jak rychle dospívám - Je to určitě těžké držet se mnou krok, ale prosím - snažte se.
20 Nezapomeňte, že nemohu dobře vyrůstat bez spousty lásky a laskavého porozumění - Ale to vám nemusím říkat, že ano?
PhDr. Petr Šmolka

Kdo
chce pokazit životní dráhu svých dětí, ať jim odstraní z cesty všechny
překážky.
E. Oesch
