
KONTAKTY NA LOGOPEDY
Dis. Bc. Mgr. Hedvika KLEMOVÁ
Jičínská 1025
(areál SOŠ a SOU, vchod ze strany)
Mladá Boleslav 29301
Tel: 722 086 043, 606 887 860
E- mail: logopedie.klemova@email.cz
Mgr. Dana KLABANOVÁ
Václava Klementa 147
Oblastní nemocnice
Mladá Boleslav 29301
Tel.: 326 743 741
PaedDr. Dana HORÁKOVÁ
Na Radouči 1081
(dům s pečovatelskou službou)
Mladá Boleslav 29301
Tel.: 723 700 755
ZE SVĚTA LOGOPEDIE
https://budejovice.idnes.cz/logopedka-katerina-hajkova-pisek-vady-reci-koktavost-prvnak-prj-/budejovice-zpravy.aspx?c=A180913_426783_budejovice-zpravy_khr
https://ona.idnes.cz/nejcastejsi-vady-reci-kdy-musi-zasahnout-logoped-fbb-/zdravi.aspx?c=A090925_112831_zdravi_ves
CHODÍTE S DÍTĚTEM K LOGOPEDOVI?Nepodceňujte trénink a vydržte.
Zatímco
dříve děti s některými vadami řeči končily i na zvláštní škole, dnes mají šanci
naučit se dobře vyslovovat i ty s těžšími logopedickými vadami. Disponujeme
lepší diagnostikou, a dostatkem klinických logopedů, k dobrému výsledku je ale
zapotřebí též rodičovská trpělivost. Když před
časem přišel na svoji první logopedickou hodinu pětiletý Tadeáš v doprovodu
otce, odcházeli následně domů jak spráskaní psi."Logopedka
prý povýšeně prohlásila, že ji teda čeká těžká práce, protože kluk mlčel jak
zařezaný. A ještě se obořila na manžela, proč ho nepřipravil na to, že na
logopedii se mluví," vzpomíná Tadeášova matka. "Syn je uzavřený a
chvíli trvá, než začne někomu důvěřovat. Má malé sebevědomí a potřebuje spíš povzbudit. Jenže tady měl hned začít
vyprávět, co dělal o prázdninách," stýská si Jana Konečná."Přišel
tam s problémem se sykavkami, ale odcházel jako úplný hlupák. On má nějakou
poruchu? Ptala se ještě logopedka manžela. Asi kvůli tomu, že byl vyplašený a
odpovídal v holých větách," dodává.Jana
Konečná se nevzdala a zaklepala na dveře jiné specialistky. "Tadeáš byl
ještě vyplašenější, protože očekával další sprchu kritiky. Jenže tentokrát se s
ním logopedka na celou hodinu zavřela do ordinace, poté
vyšla i s rozesmátým Tadeášem a řekla: "Je moc chytrý. Půjde to s ním jako
po másle."A šlo. Za
dva roky logopedické péče se chlapec nejen naučil dobře mluvit, ale posílil si
i sebevědomí, naučil se správně držet tužku, zkrátka byl perfektně připravený
na vstup do školy.Stačí
cvičit a vydržetTo, že do
náplně logopeda patří také mimoverbální prostředky,
jednoznačně potvrzuje i klinická logopedka Pavlína Froňková: "Při první
návštěvě mluvím s maminkou a dítě zatím kreslí postavu. Kresba je jedním z
vodítek, které mi pomůže poznat dost o jeho zralosti. Pak musím navázat kontakt,
aby se dítě uvolnilo a důvěřovalo mi. A samozřejmě je nutná i důvěra ze strany
rodičů. Problém dítěte logoped sám nevyřeší, spolupráce s rodiči je
nutná."Docházka
na logopedii trvá většinou několik měsíců až let a výsledný efekt záleží
především na odhodlání a trpělivosti všech zúčastněných stran. "Když
pětileté dítě nedokáže správně vyslovovat, už potřebuje správné vedení,"
říká Pavlína Froňková. "Jen logoped dokáže posoudit, kdy kterou hlásku
začít cvičit a jak ji cvičit."Než přijde
na řadu "mydlící se Kamila" či "skákající sysel", musí
odborník posoudit, zda má dítě dobrou motoriku mluvidel a zda správně slyší
jednotlivé hlásky. V opačném případě můžete procvičovat výslovnost od rána do
večera, ale výsledek nebude žádný. Motivující však budiž následující
přesvědčení logopedky: "Běžné zdravé dítě se naučí vyslovovat každou
hlásku, stačí cvičit a vydržet."Zdá
se, že logopedických problémů u dětí stále přibývá. Čím to je?Má to více
důvodů. Například méně pohybu. Děti tak mají menší obratnost, menší hrubou
motoriku a v závislosti na tom i menší jemnou motoriku. A tvoření hlásek je v
podstatě produkt jemné motoriky - série jemných pohybů mluvidel. Děti jsou také
zvyklé na více vizuálních vjemů a nedokážou se tolik soustředit na mluvené
slovo. Maminkám proto vždycky radím: méně koukat a více poslouchat. A
samozřejmě hraje svoji roli i vyšší věk matek, komplikované porody, riziková
těhotenství.Proč
je důležité, aby rodiče nepodceňovali logopedii a aby dítě umělo dokonale
vyslovovat?Správná
výslovnost patří k základnímu vybavení člověka. Jde o první dojem, který je
dnes všude velmi důležitý. A co je nezanedbatelné, logopedie zohledňuje i
estetické hledisko. Nejen, jak to zní, ale i jak ona výslovnost vypadá.
Odpovídá
Pavlína Froňková z logopedické ambulance v Praze 8
Více
informací o logopedii, seznam pracovišť či poradnu najdete na www.klinickalogopedie.cz
Zdroj: https://ona.idnes.cz/chodite-s-ditetem-k-logopedovi-nepodcenujte-trenink-a-vydrzte-pbi-/deti.aspx?c=A110919_165402_deti_job
Říkadla k procvičování jednotlivých hlásek na:
https://www.logopedonline.cz/logopedicke-pomucky/cviceni-ke-stazeni/
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ
PEDAGOGICKO PSYCHOLOGICKÁ PORADNA
Václavkova 1040, 293 01 Mladá Boleslav
tel.: 326 731 066
e-mail: mladaboleslav@pppsk.cz
PaedDr. Iva SVÁROVSKÁ
poradenská služba v oblasti výchovy, vzdělávání a rozvoje osobnosti
odborné konzultace pro rodiče dětí z MŠ
příprava na školu individuální rozvojový program pro děti s odloženou školní docházkou děti s obtížemi v základních školních dovednostech - čtení, psaní
tel.: 606 320 680
e - mail: IvaSvarovska@seznam.cz
RADY - TYPY - NÁVODY
Dostupná pomoc s přípravou dětí na zahájení školní docházky:
Nová aplikace RozvojDitete.cz dostupná online bezplatně všem rodičům na: www.rozvojditete.cz
Zrakové vnímání:
https://prvnitrida.cz/zrakove-vnimani-predskolaci/
Předmatematické představy:
https://www.skolazvesela.cz/ebook-hrave-pocitani-5/
Jak připravit dítě na psaní:
https://prvnitrida.cz/ebook-zdarma/
https://www.jak-spravne-psat.cz/jak-usnadnit-diteti-vstup-nove-role-role-skolaka/
Pro budoucí školáky:
https://www.skolazvesela.cz/ebooky/jak-na-pismenka/
Rozvoj
grafomotoriky:
Základní pohyby při psaní a kreslení vycházejí z hrubé motoriky, z pohybu velkých klubů. Proto pokud se dítěti kreslení nedaří, je hrubá motorika první oblastí, na kterou je dobré se zaměřit. Je třeba mít na paměti, že z rozvoje hrubé motoriky vychází rozvoj motoriky jemné, z té pak rozvoj grafomotoriky
Rozvoj hrubé motoriky:
- umožnit dostatek pohybu, možností spontánního běhání
venku, překonávání překážek, her s ostatními dětmi;
- doplnit o cvičení v tělocvičně, např. cvičením
rodičů s dětmi, zařazení rytmických cvičení;
- při přetrvávajících velkých obtížích konzultace
s odborníkem (rehabilitační pracovník, lékař) a zahájení odpovídajících
cvičení, rehabilitačního tělocviku.
Rozvoj jemné motoriky: